Nyheter / 10 tips för att leva längre!

10 tips för att leva längre!

Inspireras av maten i de blå zonerna och lev längre. Vetenskapsjournalisten Henrik Ennart har rest runt till världens ”blå zoner”, alltså platser där chansen att bli 100 år eller äldre är som störst. Han identifierade efter sina resor några likheter i zonernas mat skrev därför boken ”Den blå maten”.  I boken har kocken Niklas Ekstedt fått utforma recept utifrån Ennarts lärdomar.

Här kommer tio av Henrik Ennarts tips för den som vill leva ett långt liv:

1. Ät inte för mycket. Människorna i de blå zonerna äter hellre lite men bra. Välj bra råvaror med mycket näring.

2. Ät främst mat från växtriket och dra ner på rött kött. Låt grönsakerna ta upp större delen av tallriken och servera kött ibland och i mindre mängd. Ät grönsaker i regnbågens färger och gärna gröna bladgrönsaker och baljväxter.

3. Ät många sorters örter. Människorna i de blå zonerna äter ofta 20 olika sorters vegetabilier varje dag. I de blå zonerna är man intresserad av kryddväxter och örters läkande kraft.

4. Dra ner på socker och vete. Mat med högt GI som idag är så vanligt i västvärlden finns knappt i de blå zonerna. Havre, korn och råg är vanligare. Använd socker sparsamt som krydda och söta hellre med honung eller söta frukter som fikon.

5. Odla. Gör som människorna i de blå zonerna och odla egna grönsaker och krydd­växter. Det ger dig inte bara tillgång till fräscha och obesprutade råvaror, du får dessutom en massa hälsosam vardagsmotion och en känsla av mening.  Ha gärna en egen örtträdgård.

6. Välj närproducerat. Ät det som finns där du bor. De blå zonerna visar att det inte finns en diet som fungerar – det finns flera.Välj en butik som säljer bra råvaror och lågt processade matvaror. Dra ner på charkvaror men också färdigmat, snacks och kaffebröd.

7.  Ät tillsammans med andra. I de blå zonerna är måltiden en gemensam stund då familj och vänner samlas och umgås. Försök, om möjligt, att äta tillsammans med andra.

8. Drick inte för mycket komjölk, men yoghurt och fil (utan för mycket socker), smör och ost är helt OK.

9. Ät fisk eller ost. För de blå zoner där människorna lever nära kusten är fisk ett viktigt inslag i kosten. I de blå zonerna i bergstrakter har man istället ätit yoghurt och ost, som troligen bidragit med viktiga fettsyror och vitaminer.

10. Låt magen vila på natten! Människorna i de blå zonerna äter en lätt middag, dagens energitäta mål är lunchen. Låt lunchen bli dagens huvudmål och ät en lättare frukost och ett mindre kvällsmål.