Nyheter / ”Det handlar om att utvecklas eller avvecklas. Jag väljer det första!”

”Det handlar om att utvecklas eller avvecklas. Jag väljer det första!”

En intensiv morgon med Susan Lanefelt fylld av gymping, gröna smoothies och livstips senare har Goda Vänners reporter kommit ett steg närmre nyckeln till ett lyckligt liv.

Jag ignorerade helt det faktum att jag inte har tränat någon annat än sittmuskeln, skrattmuskeln och dricka vin-muskeln under sommaren när jag bokade in tid för ett gympingpass med Susan Lanefelt.

I receptionen till Sturebadet står hon och väntar in mig: liten, klädd i vitt, ett stort leende på läpparna och rasande pigg. Som en hel orkan av energi.

I hissen upp till träningssalen får vi sällskap av två kvinnor som gått på Susans gympingpass i flera år.
– Jag kommer aldrig sluta! Det kanske kostar mycket för ett årskort, men det är en billig livförsäkring, säger en av dem.

Gympingsalen är redan full när vi ansluter oss och till min förvåning är det inte bara äldre kvinnor, flera yngre kvinnor och några män har också kommit för att röra på sig den här torsdagsmorgonen efter semestertid.

Susan Lanefelt

Jag är ensam i gruppen om att arbeta med de lättaste vikterna. De är gula och lyser lite väl klart i min smak i havet av tyngre, röda vikter.
– Nu sänker jag musiken lite här, säger Susan Lanefelt mitt under en särskilt ansträngande övning. Jag har nämligen ett otroligt viktigt budskap. Jag är så glad och stolt över att de röda vikterna har tagit slut idag. Nu ska vi bygga muskler! Ja, ja! Yeah, Yeah!

– Det är fortfarande bara uppvärmning nu, det blir jobbigare sen, säger Susan lite tyst till mig när hon går förbi och ger mig en diskret blinkning. Jag är redan röd i huvudet och svettas mer än jag gjort under hela sommaren.

Jag smiter in i omklädningsrummet och njuter av bastu och dusch efter träningspasset medan Susan beger sig till dagens nästa pass: Vattengymping.

En timme senare möts vi upp i kaféet. Susan dricker en grön smoothie med kål, spenat och andra nyttigheter. – En gång frågade mitt barnbarn mig “Farmor, varför äter du alltid så nyttigt?” Och det var så lätt att svara på. “För att det är så gott och för att det gör så gott i kroppen”, sa jag då.

Susan Lanefelt blev träningsikon för hela Sverige med tv-programmet “Gymping” 1983. Med rosa benvärmare och gimmicken “knip” var succén ett faktum och hälsa blev ett ord på allas läppar. Mycket tack vare Susans härliga inställning till träning.

– Det var lite lättare att bli kändis då. Det fanns bara två kanaler och ville man inte titta på mig, fick man byta till den andra kanalen.

Själv är hon minst lika dedikerad till träning och hälsa nu som någonsin.
– Jag kör tuffare och hårdare. Jag tycker att det är kul och spännande att se hur mycket man kan utvecklas. Det handlar om att utvecklas eller avvecklas, och jag väljer det första alternativet.

Susan har en rutin som hon följer varje dag för att må bra. Under ledigheten i sommar har hon börjat dagen med ett dopp i havet för att komma igång. Därefter äter hon en lång och lugn frukost bestående av tre frukter och två mackor av grovt bröd med ost och en massa grönsaker.
– Sallad, gurka, tomater, basilika. Jag lägger på en liten hög med nyttigheter. På landet har vi ett fint litet växthus där jag kan gå och plocka. Då myser jag.

Susan

Efter frukoststunden är det dags för ett pass vattengympa i poolen och därefter den dagliga powerwalken. I 45 minuter går Susan Lanefelt, varje dag, utan undantag.
– Ryggen rak, gladpunkten fram och pendla med armarna – yeah yeah!

Varje dag gör Susan också övningar för att bygga muskler.
– Use them or lose them! Efter det har jag grundat in en ny dag och givit till kroppen det jag tycker att den är värd att få. Det funkar för mig.

Vissa frågar ibland Susan ibland hur hon kan ha tid att träna så mycket och hon säger själv att det beror på att hon är otroligt bestämd.
– Den bästa motionen är den som blir av. Det viktigaste är att få in en rutin, och det tar 21 dagar. Vi måste lära oss att kroppen ska få motion varje dag.

Hur ska en person som aldrig har tränat förr komma igång?
– För det första ska man tänka det är aldrig är för sent. Men man kan inte sitta där på sin stol och vänta på att bli starkare, man behöver fatta ett beslut och börja. Det är bättre att börja lite lugnt och sen öka på.

Susans rekommendation till den som aldrig tränat förr är att gå ut och gå, för då aktiveras hjärtat. Magövningar är en annan favorit som ligger henne varmt om hjärtat.
– Det ger inte bara starkare mage utan också en stark ryggmuskulatur som gör att det är lättare och skönare att gå med ryggen rak. Vad som också sker då är att andningen blir bättre så att flödet i din kropp ökar.

Vem är din största inspirationskälla?
– Min mamma! Hon gick på gym tills hon var 90 år och tränade varje dag. Hon sa såhär: “Susan det viktigaste är inte hur länge jag lever, men hur jag lever. Om jag nu ska få leva ett långt liv vill jag vara så stark så möjligt för att kunna njuta och vara med om den här livsresan.” Hon gick ner i spagat när hon fyllde 90 år, sackabam!

Tröttnar du någonsin på träning och hälsa?
– Nej, inte ännu i alla fall, men jag har ju bara hållit på i 51 år. Varje dag när jag går till jobbet känner jag, wow, vad kul att jag får stå där med en hel grupp framför mig som ler, tackar, utstrålar energi och ger till mig. Att jag har fått den här möjligheten är fantastiskt.