Nyheter / Fysisk aktivitet för en friskare hjärna

Fysisk aktivitet för en friskare hjärna

Den fysiska aktiviteten har en stor betydelse för hjärnan. Trots det är det relativt få som känner till vilket effektivt skydd motion är mot stress, depressioner och minnesproblem. Det har till och med visat sig att fysisk aktivitet kan få hjärnan att växa sig större.

Anders Hansen är psykiatern som skrivit boken”Hjärnstark”. För Svenska Dagbladet berättar han om att den som vill få ut det mesta av sin hjärnas funktion ska röra på sig och allra helst handlar det om att svettas ordentligt tre dagar i veckan. Han upptäckte under tiden han gjorde research för sin bok att effekterna kan vara så påtagliga att delar av hjärnan faktiskt kan växa sig större.

Det var särskilt en specifik studie, publicerad i tidskriften ”Frontiers in ageing neuroscience” år 2010, som faktiskt förändrade hans sätt att se på fysisk motion. Studien innebar att 60-åringar lottades till två grupper, den ena skulle promenera så att de fick upp pulsen ett par gånger i veckan och den andra skulle ses för att göra lugna stretchövningar lika ofta. Försökspersonerna undersöktes i magnetkamera och fick göra diverse psykologiska tester före och efter.

– Det mest spektakulära resultatet var den förhållandevis stora skillnaden mellan de två grupperna. De som fått bättre kondis hade också fått en mer effektiv hjärna, säger Anders Hansen som till vardags är psykiater på Sophiahemmet till SvD.

60-åringarna som hade fått bättre flås fick bättre resultat på både minnes-, besluts- och kreativitetstester. Promenaderna hade gjort hjärnans kopplingsmönster bättre, inte minst mellan pannlob och tinninglob vilket är ett område som påverkas allra mest när vi åldras. De psykologiska testerna visade att försökspersonernas exekutiva kontroll hade ökat, det vill säga förmågan att ta initiativ, planera framåt och att koncentrera sig.

– Hjärnan krymper efter 25-årsåldern, men med träning kan man bromsa utvecklingen eller faktiskt till och med vända den, säger psykiatern Anders Hansen till SvD.

Bara de senaste fem–tio årens forskning har visat att hjärnan är mer föränderlig (plastisk) långt upp i åren, än vi tidigare har trott. Efter ett år hade de som stretchat minskat sin volym i hjärnans minnescentrum med 1,4 procent, vilket är förväntat vid normalt åldrande. Men hos dem som hade promenerat hade samma område i hjärnan vuxit sig två procent större.

– Man kan säga att man når sin hjärnas fulla potential genom att vara fysiskt aktiv. Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet, menar Anders Hansen.

Även om våra hjärnor är som störst när vi är 25 och att både antalet hjärnceller och kopplingar spelar stor roll så är det de så kallade funktionella nätverken som är allra viktigast. Det är hjärnans ”program” för vad den har lärt sig att göra och i dem är hjärnceller från olika områden aktiva. Fysisk aktivitet kan ge bättre koppling mellan olika delar, skriver Svensa Dagbladet.